BMR kalkulačka

Bazální metabolismus je množství energie, které tělo spotřebuje vlastní činností v klidovém stavu. Naměřená hodnota je odrazovým můstkem ke správnému hubnutí.

Pomocí naší speciální kalkulačky zjistíte váš orientační denní výdej kalorií. Budete vědět, kolik kalorií můžete maximálně denně přijmout, abyste nepřibývali na váze a naopak hubli. Kalorický příjem nesmí být totiž větší než jeho výdej.

Na rozdíl od jiných, naše kalkulačka bazálního metabolismu pracuje jen s relevantními vstupními údaji, a proto je výpočet v rámci možností online měření relativně přesný.

kg
obvod v cm
obvod v cm
obvod v cm
obvod v cm


Chcete konečně zhubnout?
Přijďte na konzultaci do Světa zdraví


Svět zdraví je síť výživových poraden s pobočkami po celé ČR. Stačí vyplnit objednávkový formulář v pravo. My vám zavoláme zpět a domluvíme termín na vyšetření a konzultaci s výživovým poradcem v jakékoliv naší pobočce.

Konzultace trvá cca 45-60 minut a zahrnuje:

komplexní diagnostiku na přístroji certifikovaném pro použití ve zdravotnictví

jídelníček pro efektivní kontrolu váhy

osobní tipy na míru

navržení vhodného postupu pro trvalé snížení váhy


100% garance spokojenosti

100% garance spokojenosti
Pokud náhodou nebudete s konzultací spokojeni, vrátíme Vám celou částku zpět.



Objednávkový formulář

Objednejte se ještě dnes a získáte vstupní konzultaci za pouhých 200 Kč místo původních 600 Kč. Platí na 1. konzultaci.

načítá se objednávkový formulář…

Co je to bazální metabolismus?

Bazální metabolismus (nebo také bazální metabolický výdej/obrat, bazální metabolická spotřeba či bazální potřeba energie) je odborný lékařský termín pocházející z anglického sousloví basal metabolic rate (BMR). Jedná se o množství energie, které lidské tělo spotřebuje vlastní činností v klidovém stavu v teplotně neutrálním prostředí a na lačno. V podstatě je to energie potřebná fungování životně důležitých orgánů jako zejména srdce, plíce a mozek.

K čemu je dobré svůj BMR znát?

Samotný údaj o bazálním metabolickém obratu Vám jako laikovi nejspíš nic neřekne. (Klíčový je například pro lékaře a sestry v nemocnicích, kteří se starají o výživu pacientů na lůžku.) Naměřený BMR je ale odrazovým můstkem ke zjištění vašeho skutečného metabolického výdeje v běžném denním životě. Díky tomuto údaji už budete – jednoduše řečeno – vědět, kolik kalorií můžete denně přijmout aniž byste přibrali, respektive jaké je Vaše maximum denního příjmu kalorií pro hubnutí.

Jak se BMR měří?

BMR je ve skutečnosti měřen za velice přísných podmínek, kdy je osoba bdělá, ale v celkově klidném stavu. Přesné měření BMR vyžaduje, aby byl člověk zcela klidný a nervový systém nebyl nijak stimulován. Běžnějším a podobným měřením je klidový energetický výdej (RMR, z anglické resting metabolic rate) měřený za méně striktních pravidel. Měření bazálního metabolismu pomocí online kalkulačky je proto – jak jistě chápete – značně nepřesné a spíše orientační.

Výpočet BMR

Existuje několik rovnic pro výpočet bazálního metabolismu.

Harris-Benedictova rovnice – nejstarší a nejrozšířenější rovnice vytvořená už v roce 1919. Vstupními údaji jsou hmotnost, výška a věk člověka a pracuje s odlišnými koeficienty pro muže a ženy. Vzhledem k radikálně odlišnému životnímu stylu musela být původní rovnice v roce 1984 upravena. Avšak stále je tato rovnice značně nepřesná a bohužel právě tento druh výpočtu BMR využívá většina online kalkulaček, které najdete na internetu.

Katch-McArdlova rovnice – mnohem přesnější rovnice, která je postavena na množství tělesného tuku. Na tomto výpotu je i postavena naše kalkulačka bazálního metabolismu, viz kalkulačka.

Cunninghamova rovnice – téměř totožná jako Katch-McArdlova, počítá ovšem s odlišnými koeficienty a dosahuje přesnějších výsledků u lidí s atletickou postavou a malým množstvím tělesného tuku. Není tedy vhodná pro lidi s problémovou vahou, kteří chtějí zhubnout.

Zákulisí naší BMR kalkulačky

Jelikož naše kalkulačka využívá, narozdíl od jiných dostupných online kalkulaček, nejpřesnější Katch-McArdlovu rovnici, nevystačí si s hmotností, výškou a věkem člověka. Základem naší kalkulačky je výpočet množství tělesného tuku.

Ačkoliv nejpřesnější údaj o množství tělesného tuku zjistíte jen na certifikovaném lékařském přístroji, existuje i orientační „domácí“ metoda výpočtu. U mužů stačí zjistit váhu a obvod pasu. Ženy – vzhledem k různým typům postav – k tomu navíc potřebují znát obvod boků, zápěstí a předloktí (v nejšiřší části u lokte).

S těmito vstupními údaji naše kalkulačka vypočítá vaše přibližné množství tělesného tuku a současně hodnotu bazálního metabolismu, což je energetický výdej těla v klidovém stavu. Pro zjištění skutečného energetického výdeje v běžném životě je ale důležité znát i vaši průměrnou fyzickou aktivitu. Podle stupně aktivity se naměřená hodnota vašeho BMR násobí koeficienty (1,2-1,9).

Tato výsledná hodnota jednodušeně řečeno představuje množství kalorií, které můžete maximálně přijmout aniž byste přibírali na váze. V případě hubnutí je třeba energetický příjem snížit pod jeho výdej – doporučuje se přijímat 80-90 % naměřeného energetického výdeje.

Důležité upozornění: Třebaže jsme se snažili vytvořit na českém internetu co nejpřesnější kalkulačku pro výbočet bazálního metabolismu a denního kalorického výdeje, naměřené hodnoty berte s rezervou. Mají charakter spíše orientační. Online kalkuačka je limitována jednak malým počtem vstupních faktorů a jednak přesností měření. Je také důležité si uvědomit, že nejsou kalorie jako kalorie – je proto denní množství kalorií nutné vhodně rozložit mezi sacharidy, bílkoviny a tuky. Máte-li jakékoliv dotazy nebo chcete znát skutečně přesné údaje, obraťte se na výživového poradce.



Diskuze

Komentáře jsou určeny pro osobní zkušenosti a dotazy.

  1. kopretinka napsal(a):

    Dobrý den,

    takový přístroj má MUDr. Taťána Staňková ve své ordinaci na Praze 1. Pořád jsem hledala, kde by mi bazální metabolismus změřili. Všechny odkazy které jsem kde na netu našla se týkaly počitatelné hodnoty, kterou je možné zjistit tím, že zadáme jen určité parametry do tabulky. Ale paní doktorka vychází z hodnoty měřené. Myslím, že je to opravdu přesné, nejenže měří, kolik vydechuji CO2, ale dodávají mi i kyslík, takže na mě je kolik ho spotřebuji a využiji. Tím pádem jsou tyto hodnoty velmi přesné a opravdu vypovídající.

  2. Miloš napsal(a):

    dobrý den,
    Pátrám po informaci, která mě dost trápí, abych nědělal něco špatně. Dle kalkulačky je můj aktivní BMR je 2500 při střední aktivitě (cca 1600 kcal BMR). Cvičím 4x týdně (45 min posilovna, 20 min kardio), někdy i 5x (brusle, atd.). Co mě trápí je, že si nedokážu odpovědět na otázku „co v netrénikový den?“, kdy mám sedavé zaměstnání, je skutečně můj aktivní BMR stejný, jako v den tréninku? Je to 900kcal navíc a bojím se, že pokud budu muset dodržet plných 2500 kcal v netrénikový den, pak se budu vlastně „přežírat“ (pardon).
    Je to tak, či není?
    PS: Zdravou stravou (zatím nevyváženou) jsem zhubl 11 kg za 4 měsíce a poté jsem najel na posilování, kdy plánuju nabrat hmotnost (již vyvážou stravou) kvuli svalům.

    • www.zdravecvicenipraha.com napsal(a):

      Dobry den, jsou dve varianty, bud si v netreninkovy den snite pouze hodnotu vaseho bazalniho metabolismu navysenou o aktivitu v praci a cca. 200kcal pro narust svalu anebo si vypocitate vydanou energii v prubehu celeho tydne, podelite 7 a k tomu co vam vyjde opet prictete 200kcal a vyslednou hodnotu bude j8st kazdy den. Pro vice informaci me muzete kontaktovat na email ci pres stranky nedotvorenenzatim bohuzel. S pozdravem Odehnal

Přidat komentář